Afstuderen op Sudburyschool Harderwijk

Als kind was ik erg enthousiast, leergierig en onderzoekend. Dit ben kwijtgeraakt door een geschiedenis van teleurstellingen en faalangst op mijn vorige scholen. Met gebrek aan zelfvertrouwen en hoop begon ik op de Sudburyschool in Harderwijk.

Toen ik mijn thesis begon te schrijven kostte elk woord dat ik op papier zette veel energie. Soms zat ik wel een uur achter mijn laptop om uiteindelijk maar met één zin te eindigen. Pas nadat ik alle verwachtingen en ideeën los liet over “mijn thesis” begon het verhaal zich te vormen. Je zou het kunnen zien als een zelfreflectie van de twee schooljaren hier.

Sudburyschool Harderwijk gaf mij de kans om vanuit mijn intrinsieke motivatie mijzelf te ontwikkelen en een stap naar volwassenheid te zetten. Voorheen geloofde ik niet in het maken van échte eigen keuzes en om mijn dromen waar te maken. Nu weet ik dat dat wel kan!

Het was voor mij een confronterend proces waarin ik ontelbare keren tegen een figuurlijke muur aan botste. Ik verveelde me stierlijk en liep tegen mijzelf aan. Dit zag ik vooral in mijn eerste schooljaar hier gebeuren. Ik leerde hier zoveel van dat ik besloot nog een jaar op school te blijven, ondanks dat ik niet meer leerplichtig was.

Het einde van mijn thesis laat zien waarom de school zo waardevol was voor mij:

Deze school was voor mij een veilige omgeving. Ik werd er met rust gelaten en dat leidde ertoe dat ik vanuit mijn intrinsieke motivatie mijzelf heb kunnen ontwikkelen. Dat had ik nooit kunnen doen als ik niet tegen een muur aan was gelopen. Ik ben mijzelf gaan leren kennen. Het democratisch en juridisch systeem heeft daar erg veel aan bijgedragen. Misschien wel de grootste les voor mij is uit mijn comfortzone stappen en nieuwe wegen, opties en kansen pakken. Als ik val, niet blijven liggen, maar reflecteren op mijzelf en sterker terugkomen.

In het tweede schooljaar speelde intrinsieke motivatie een zeer grote rol in mijn proces. Het verlangen naar onderzoeken, leren en ontwikkelen was heel sterk. 3D printen, ondernemen en handelen in cryptocurrencies zijn een paar voorbeelden waar ik op zelfstandige en gestructureerd wijze meer over wilde leren. Het waren mijn ideeën, mijn keuzes en dit was mijn manier van aanpak. Dat gaf mij een machtig en vooral gelukkig gevoel.

Ook ben ik voorzitter van de schoolmeeting geweest, dit is de belangrijkste functie binnen de school. Als voorzitter ben ik verantwoordelijk geweest voor ondermeer het leiden van de wekelijkse schoolvergadering, toezien op het uitvoeren van de besluiten en de PR van de school. In deze functie heb ik veel geleerd over communiceren met mensen van elke leeftijd en achtergrond, respectvol handelen en het ontvangen en geven van feedback.

Op 14 mei 2018 was de grote dag, het presenteren en verdedigen van mijn thesis. Thuis voor de spiegel keer op keer de presentatie oefenen. De verdediging was voor mij de eerste keer sinds mijn kindertijd dat ik weer vertrouwen voelde en waar ik naar uit keek. Op basis van mijn verdediging met hele mooie maar ook kritische vragenrondes, heeft de assessmentraad unaniem besloten dat ik geslaagd was.

Nu sta ik op het punt om de school te verlaten om mijn eigen weg te vervolgen. Mijn perspectief op de toekomst wordt steeds duidelijker. Om mijn dromen en doelen te bereiken wil ik me onder andere verder gaan verdiepen in design, werktuigbouwkunde, structuur en professioneel Engels. Ik zie het eigenlijk als een studie die ik geheel zelf vormgeef.

Op maandag 14 mei is de eerste Thesis gepresenteerd op Sudburyschool Harderwijk. In een thesis vertelt een student zijn persoonlijke verhaal over hoe hij of zij zich heeft voorbereid om als effectieve volwassene in de maatschappij in te gaan. Dit verhaal van een persoonlijke transformatie naar volwassenheid is de afsluiting van de Sudburyschool”. De Thesis-coördinator

Share this.