Waarom een Sudburyschool?

Waarom zou je voor een Sudburyschool kiezen?

Als je nadenkt over de toekomst van je kind, wil je graag dat ze goed terecht komen. Maar wat is dat eigenlijk, goed terecht komen? Op dit moment wordt er veel waarde gehecht aan presteren, maar met welk doel? Krijgt je kind wel alle kansen op een volwaardige ontwikkeling? Wat betekent succes? En voor wie?

Eigenlijk weten we heel weinig over de maatschappij van de toekomst waar onze kinderen in moeten gaan functioneren. Sterker nog, de toekomst zal er heel anders uitzien en de veranderingen, gedreven door de technologische ontwikkelingen, gaan steeds sneller. De veranderingen zijn niet te stoppen en er is één zekerheid: Onzekerheid.

Deze verandering gaat hand in hand met de veranderende waarde van een levenslange baan en economische zekerheid en daarmee met de definitie van succes in het leven. Waar eens succes gekoppeld was aan een hoge opleiding met een garantie op een goed betaalde baan, is die zekerheid vandaag de dag verdwenen. Succes is tegenwoordig veel meer gekoppeld aan het vinden van voldoening, een doel en passie in het leven. Mensen zijn meer en meer op zoek naar plezier in werk; naar autonomie, zelfsturing, creativiteit en zelfstandigheid.

Om in een voor ons onvoorspelbare toekomst succesvol te kunnen zijn, gaan wij er van uit dat je kinderen daarop beter kunt voorbereiden door ze van jongs af aan te leren omgaan met onzekerheid en te leren vertrouwen op hun eigen oordeelsvermogen in een vertrouwde omgeving. Ieder kind is van nature leergierig, nieuwsgierig en creatief en uitgerust met eigenschappen voor een zelfgestuurde ontwikkeling. Een natuurlijke ontwikkeling gebeurt met vallen en opstaan, door te leren van gemaakte fouten en te leren volharden in die dingen waarvoor iemand zich werkelijk interesseert of gepassioneerd voor is. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier en tempo van zijn eigen unieke ervaringen. Het opdoen van zelfkennis en het aanleren zelfredzaam te zijn, zelfvertrouwen te ontwikkelen en relevante kennis te kunnen vergaren bereiden jonge mensen naar onze mening beter voor op die toekomst.

Het loslaten van verplichte vakken betekent niet dat er niet geleerd wordt. Het leren gebeurt alleen op een heel andere manier en vaak onzichtbaar voor buitenstaanders. Je ziet het pas als een kind het nodig heeft. Vertrouwen op de natuurlijke ontwikkeling is een uitdaging voor veel volwassenen.

Sudburyscholen bevorderen een grote mate van autonomie en persoonlijkheid. Dit zijn onvervangbare kwaliteiten, omdat we allemaal weten dat leren niet uitsluitend bestaat uit het najagen van een passie, maar ook uit het zoeken naar hoe je een passie kunt realiseren in verschillende contexten, waarin de mensen in je omgeving niet voorbestemd zijn om je per se te helpen.

Niet al het leren is zelfgestuurd, soms ontstaat leren als gevolg van confrontaties of obstakels die je tegenkomt en altijd tegen zult blijven komen in het leven. Als voorbeeld noem ik de omgang met mensen die we niet aardig vinden en waar we niet mee kunnen omgaan, maar met wie we wel moeten leren samenleven en samenwerken. Denk daarbij ook aan de stappen die we moeten zetten om dingen voor elkaar te krijgen; dingen die we liever voor altijd vooruitschuiven, maar die gedaan moeten worden, voordat we kunnen bereiken wat we echt willen doen. We noemen dit ook wel het pedagogische model van confrontatie. Dat maakt een Sudburyschool dan ook geen gemakkelijke school, het is geen school waar je doorlopend bij de hand genomen wordt en geholpen wordt of waar alle barrières worden weggehaald voor jou om te komen tot wat jij wilt doen. Het leren zit in deze scholen op het raakvlak tussen ambitie (wat wil ik), competentie (wat kan ik) en autonomie (ik bepaal zelf wat ik ga doen) in een respectvolle omgeving waarin je je thuis kunt voelen. Studenten zijn niet bang voor volwassenen, ze weten wat ze aan ze hebben en durven om hulp te vragen als dat nodig is, omdat ze weten dat de volwassenen geen oordeel hebben over hun keuzes en vertrouwen hebben in hun eigen oordeelsvermogen.

De essentie van de school >>>