Eindelijk de juiste school gevonden

In de korte tijd dat mijn zoon (15) op school zit is hij zelfstandiger geworden in de thuissituatie. Hij vraagt mij letterlijk om bepaalde zaken niet meer voor hem te doen! Zijn eigen verantwoordelijkheid is enorm gegroeid. Dit is een groot verschil. Op de vorige school werd alles bepaald en aangereikt, thuis was ik erg ondersteunend en nu leert hij echt zijn eigen zaken te regelen. Dit is een enorme omslag.

Hij is ook ontspannen en heeft zin in school. Zijn verzuim op voorgaande school was best hoog. Vaak geen zin en strijd in de ochtend om te zorgen dat hij op tijd naar school ging. Regelmatig lichamelijke klachten als hoofdpijn en vermoeidheid. Dit is nu anders. Hij zet zelf zijn wekker en gaat op eigen initiatief naar school. In de ochtend ben ik al naar mijn werk en hij gaat zelfstandig naar school. Dit was voorheen onmogelijk.

Hij ontvangt veel informatie door middel van discussies/gesprekken met medestudenten en stafleden. Hij heeft vaak zelf niet in de gaten hoeveel informatie hij op een dag ontvangt en opslaat. Als blijkt dat tijdens deze gesprekken ze het niet helemaal zeker weten, dan zoeken ze de juiste informatie via het internet op. Hierdoor krijgt hij ook een verdieping in bepaalde onderwerpen die hij in het regulier onderwijs niet zou krijgen. Men gaat dieper in op het onderwerp van discussie/gesprek en er wordt meer informatie verzameld.

Tevens kan hij zich ook in zijn eigen interesses verdiepen. Zijn kwaliteiten kan hij vergroten door de vrijheid die hij heeft om zich te verdiepen in zijn eigen “lesstof”. Op dit moment is hij aan het bekijken welke training/cursus hij wil gaan volgen op het gebied van ICT. Door op dit moment al verdiepingsstof te kunnen gaan bestuderen kan hij een voorsprong in zijn ontwikkeling op het vakgebied ICT bereiken. Hierdoor zal hij op de Sudburyschool in mijn ogen zelfs meer kunnen gaan leren dan op het reguliere onderwijs.