Het feestelijke feestgezelschap vergadert

Het feestelijk maken van de school is een verantwoordelijkheid van het gezelschap.

Het Feestelijke feestgezelschap vergadert. De naam feestelijke feestgezelschap is bedacht door een toen nog 5 jarige student. Er is gestemd over de verschillende namen en deze kwam erdoor. Ik vind het wel vrolijk en mijn aanname dat dit gezelschap door deze naam niet serieus genomen zou worden, klopt niet. Het is een van de actiefste gezelschappen. Met lootjes trekken voor Sinterklaas doet driekwart van de school mee.

Terug naar de vergadering. Het gezelschap bestaat uit 5 studenten – de jongste is 6, de oudste is 17 jaar en ik (een staflid) ben ook lid. Op de agenda staan een 5-tal punten rond de Sinterklaasviering en de evaluatie van Halloween.

De voorzitter vraagt of er nog iemand punten toegevoegd wil zien. Dat is niet zo. De volgende 10 minuten wordt er met democratische besluitvorming gestemd over sub-groepjes die onder andere voor de lootjes zullen zorgen, de lijsten op zullen hangen voor het inschrijven voor het bakken van pepernoten en voor het bezoeken van het pietenhuis. Er wordt gelachen vanwege het idee dat alle studenten verkleed mogen komen zoals ze zelf willen en vanwege dat we een vrouwelijke Sinterklaas een goed idee vinden.

Het was een gezellige en effectieve bijeenkomst van, let wel, 10 minuten. Even voor de duidelijkheid, wat ik beschrijf gaat over een vergadering waarin de HELE Sinterklaasviering is georganiseerd. Menig volwassen collega van het reguliere onderwijs, en vast en zeker ook op andere plekken, wordt hier jaloers van. Toch?!

Gezelschappen zijn er door de hele school. Zo hebben we onder andere een keukengezelschap, een creagezelschap, een gamegezelschap, een trampolinegezelschap, een excursiegezelschap, een muziek/theatergezelschap en een spelgezelschap. De langste vergadering die ik ooit heb meegemaakt was nog steeds onder de 30 minuten.

Hoe dit zo komt?
– Iedereen die in een gezelschap zit, kiest hier zelf voor.

Dit punt maakt alle verschil. Er is geen druk van buitenaf op het moeten deelnemen voor punten of iets dergelijks. Iedereen die kiest deel te nemen, doet dit vanuit zijn/ haar eigen motivatie.

– Heldere procedures over het in leven roepen en organiseren van gezelschappen.

In de school zijn de (gezamenlijke gemaakte) regels en procedures helder en concreet beschreven.

– Democratische besluitvorming die bekend is door de (werking van de) hele school.

De gelijkwaardigheid is essentieel. Iedereen heeft een stem. Met stemmen weegt de ene stem net zo zwaar als een ander. Je stemt voor of tegen of je onthoud je. Of je nou 5 jaar bent of 15 jaar of staflid (volwassen), dit maakt werkelijk niet uit. Een van de jongere studenten zei hierover vorige week: ‘als ik mag beslissen dan voel ik me belangrijk en dat voelt gewoon heel goed’.

En nu moet ik stoppen met schrijven want ik ga eens lekker vergaderen hier. Haha, als je mij dit een paar jaar geleden verteld had, zou ik je uitgelachen hebben. Democratische scholen zijn de scholen van de toekomst. Waar kinderen gezien worden als volwaardige mensen die eigen keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid nemen. Waar de organisatie werkt, omdat er met vertrouwen en vanuit intrinsieke motivatie gewerkt wordt. En waar men met plezier vergadert. Nu!

Share this.