Mats zegt: “Ik werd met rust gelaten”

Kun je jezelf even voorstellen?

Ik ben Mats, 18 jaar oud en ik zit op de Sudburyschool in Harderwijk. Op het moment woon ik zelf in Zutphen. Ik zit hier 1,5 jaar op school.

Hoe ben je hier terecht gekomen?

Ik ben compleet vastgelopen in het huidige onderwijssysteem. Op jonge leeftijd ben ik verhuisd vanuit het buitenland. In mijn schoolcarrière ben ik vaak gewisseld van soort onderwijs. Ik ben van het VWO afgestroomd en uiteindelijk op MBO terechtgekomen. Dit paste niet goed bij me. Mijn broertje is naar de Sudburyschool in Harderwijk gegaan, waardoor ik een proefweek ben gaan doen. Daarna ben ik gebleven.

Wat is er in de proefweek gebeurd waardoor je hebt gekozen te blijven?

Ik werd met rust gelaten. Niemand in de school probeerde mij onder druk te zetten om iets te doen of laten. Hierdoor kon ik mijn eigen gang gaan. Ik had altijd al het idee dat ik niet in het systeem paste, maar ik snapte nooit goed waarom. Hier herontdekte ik dat ik een grote drive heb om zelf dingen te ondernemen. Ik vond hierin vooral de neutrale manier van helpen en met rust laten erg positief.

Neutraal? Wat bedoel je daarmee?

Handelen zonder bij voorbaat een persoonlijke voor- of afkeur op te leggen. Dat wil niet zeggen dat er geen persoonlijke mening wordt gegeven, maar wel dat er niet een bepaalde oplossing gepusht of een afwijzing uitgesproken wordt. Dit geeft een hoop ruimte om te onderzoeken wat je zelf wilt.

Wat is voor jou het belangrijkste in de school, en waarom?

Vrijheid. De vrijheid om je eigen, intrinsieke motivatie naar boven te laten komen. In het leven gaat het vaak om wat anderen van je verwachten en in hoeverre je binnen die verwachtingen past. Hier is niets verplicht. Dat wil niet zeggen dat je niets doet, want de hele dag je zitten vervelen is ook niks. De vraag is: Wat vind ik leuk? Van daaruit kijk en groei je verder. Dat is intrinsieke motivatie.

Verder is het contact met andere mensen in de gemeenschap erg belangrijk. Ook heb ik aan de staf in het bijzonder veel gehad. Door de manier van discussie voeren is mijn Nederlands erg vooruit gegaan. Ook het ingaan op hulpvragen van andere studenten en helpen bij formele gesprekken binnen de school hebben daarbij geholpen.

Wat leer jij hier, volgens jou?

Wat ik hier het meest heb geleerd is dat ik mijn eigen broek omhoog moet houden. Het gaat om mijn initiatief. Er zijn altijd opties en mensen om je te helpen, maar uiteindelijk moet ik het zelf doen. Ik leer zelf op gang te komen. Ik leer discussiëren op een goede, volwassen manier. Daarnaast heb ik van processen in de school geleerd hoe ik in een discussie de inhoud van het persoonlijke kan scheiden, wat me helpt om beter te communiceren en betere resultaten te behalen in vergaderingen en relaties.

Hoe gaat dit je helpen in je verdere leven?

Goede vraag. Ik ben nu bezig deze te beantwoorden in een thesis. Dat is een soort eindopdracht van een Sudburyschool waarbij ik de vraag ga beantwoorden “Wat heb ik gedaan om me voor te bereiden als effectieve volwassene deel te nemen aan de maatschappij?”. Dit gaat me een hoop inzicht geven in het antwoord op deze vraag.

Zijn er nog dingen die je kwijt wilt?

Ik ben blij dat ik deze optie heb gehad. Als ik terugkijk ben ik echt kapot gegaan in mijn jaren in het regulier onderwijs. Ik gun anderen ook de kans om tot zichzelf te komen en zichzelf te kunnen ontplooien met alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast mijn waardering voor de stafleden die zich zo ontzettend hard inzetten om dit mogelijk te maken.

Share this.