Artikelen

Tien aanwijzingen dat je kind ander onderwijs nodig heeft.

Jerry Mintz, oprichter AERO, zegt: “Gelukkig zijn er ook alternatieven voor het regulier onderwijs. Het is belangrijk dat ouders zich hiervan bewust zijn. Maar wanneer moet je op zoek naar een alternatieve vorm van onderwijs voor je kind?” Read More

Kinderen ontwikkelen zichzelf: lessen van Sudbury Valley.

Peter Gray, Professor Psychologie aan Boston College, is een specialist in ontwikkeling- en evolutionaire psychologie en auteur van een inleidend tekstboek psychologie, Psychology (5e ed.) zegt: “Men moet uitgaan van de gedachte: Volwassenen hebben geen controle over de ontwikkeling van kinderen; kinderen ontwikkelen zichzelf”. Read More

Vanaf vier jaar en ouder – De ontwikkeling van een kind

Daniel Greenberg, oprichter en staflid Sudbury Valley School zegt: “Vanaf de leeftijd van ongeveer vier jaar hebben mensen een volledig ontwikkeld communicatiesysteem wat hen voor alle doelen en omstandigheden tot volwaardige personen maakt. Ze kunnen zich uitdrukken, hebben begrip van wat hen wordt verteld en kunnen hun gedachtes structureren en kunnen dingen met hun omgeving doen”. Read More

Mijn kind heeft structuur nodig

Lisa Lyons, staflid Fairhaven School zegt: We zien knappe, grappige, interessante jonge mensen die perfect in staat zijn hun eigen structuur te scheppen. Read More

Omgaan met onzekerheid

Lisa Montanus – staflid Hudson Valley Sudbury School zegt: De beste manier als ouder om je kind te steunen terwijl het op een Sudbury school zit, is om je niet te mengen in het proces. Read More

Leren zonder dwang

Daniel Greenberg, oprichter en staflid Sudbury Valley School zegt: Niemand die onze oudere studenten ontmoet zou kunnen raden op welke leeftijd ze voor het eerst leerden lezen, schrijven en rekenen. En zelfs als iemand het wel zou kunnen, waarom zou het ertoe doen?  Read More

Aspecten van staf op een Sudbury school – Wat doet staf op Newschool.nu?

Christel Hartkamp-Bakker, Staflid bij Newschool.nu zegt: Het “vak” staflid vraagt heus geen bovenmenselijkheid, het vraagt voornamelijk eigenschappen die de essentie van het schoolmodel ondersteunen. Read More

Het streven naar geluk: Het leven van oud-studenten van de Sudbury Valley School

Daniel Greenberg, Mimsy Sadofsky, en Jason Lempka zeggen: Veel van de ondervraagden wezen erop dat zij van hun werk genieten omdat het betekenis aan hun leven geeft. Read More