Waarom heb ik als moeder gekozen voor de Sudburyschool Harderwijk?

Door Eri Lieke van Alphen de Veer[1]

Het eerste waar ik aan denk als ik zou moeten zeggen waarom ik voor Sudburyschool Harderwijk heb gekozen is omdat mijn dochter hier gezien wordt als een volwaardig mens. Wat een Sudburyschool is, is heel helder beschreven op de website van de Sudburyschool Harderwijk. Hieronder geef ik nog wat meer argumenten vanuit mijn perspectief.

  • Het is een plek waar ik weet dat niemand mijn kind zal pushen welke kant dan ook op.
  • Een plek waar er inspiratie is door alle verschillende leeftijden en wat een ieder zelf onderneemt.
  • Het is het een plek waar alle stafleden met de neuzen dezelfde kant op staan.
  • En wat ik al eerder schreef; een plek waar mijn dochter wordt gezien als volwaardig mens.

Een paar voorbeelden en verhalen:

Tijdens het intake gesprek hebben we het erover gehad wat er wel moet op school. Een van de dingen is dat je jezelf ‘intekent’ en dus de tijd opschrijft wanneer je binnenkomt en wanneer je vertrekt. Hierop zegt mijn dochter: “ik kan nog niet schrijven.” Ze kijkt een beetje naar beneden. Er wordt uitgelegd dat je ook iemand mag vragen je te helpen. Het is belangrijk dat je de verantwoordelijkheid neemt dat het gebeurd. Je hoeft dit dus niet per se zelf te doen. En, dat je lezen en schrijven op een gegeven moment zelf zal leren. Ze knikt en kijkt weer omhoog. Dan zegt ze “maar ik kan eigenlijk al wel een beetje schrijven”.

In de afgelopen weken spreekt mijn dochter met regelmaat Engels met mij. Volzinnen als “can you help me?” en “do you want to play with me?” of “this is really awesome”. Bij deze laatste zin vroeg ze. Is ‘awesome’ wel het goede woord? Wat wil je zeggen in het Nederlands? “Fantastisch, geweldig en super maar ook prachtig.” Ja, dan heb je het goede woord te pakken.

Waardoor ontwikkelt zij zich? En dat zonder vast lesprogramma?

Ze kan haar eigen passies najagen. Dit is met name heel veel spelen. Dit spelen is essentieel. Hier wordt zoveel in ontdekt en geleerd. Op allerlei vlak. Als je meer wilt lezen over dit onderwerp dan kun je bijvoorbeeld het boek of de blogs lezen van Peter Gray.

Een stuk wat hij schreef voor Psychology Today begint zo: “In play, children practice many skills that are crucial for healthy development. They practice physical and manual skills, and social skills. “

Hier een link naar het stuk: free play is essential for normal emotional development

De volgende quote sprak mij ook aan:

“It is in playing, and only in playing, that the individual child or adult is able to be creative and to use the whole personality, and it is only in being creative that the individual discovers the self.” ~ D.W. Winnicott

Ze weet wat ze ‘nog niet zelf’ kan. Er zijn duizenden manieren om hiermee om te gaan. Zoals vragen aan iemand anders het voor je te doen. En op een gegeven moment wil je het wel zelf kunnen.

Ik heb elk jaar een brief aan haar geschreven rond haar verjaardag. In de brief van haar 2e jaar staat iets over wat ze allemaal zelf kan en de vraag wat ze nu zelf kan. Toen ik deze brief vorige week voorlas antwoordde ze op deze vraag: “als ik dat allemaal op moet noemen zijn we een maand bezig”. Zo mogen verder leren op natuurlijke (informele) wijze is wat er op de Sudburyschool gebeurt en wat ik haar zo gun.

Ik heb nu het vertrouwen dat ze leert wat van pas gaat komen voor wat zij wil. Dit is gekomen door het horen van ervaringen, te spreken over mijn zorgen, veel te lezen en vooral goed te kijken naar mijn eigen dochter. Ik weet dat, als ze iets nodig gaat hebben, ze zich ervoor in zal zetten. Maar dat ze dit soms ook juist een poos niet doet, daarin leert ze zichzelf kennen. Succes in het leven betekent in mijn ogen niet het slagen voor diploma’s. Succes heeft meer te maken met je eigen passie(s) kunnen najagen, sociale competenties kunnen opdoen en zelfredzaam zijn.

Hiermee gaat ze ‘verder’ komen. Wat de toekomst ook brengen mag.

 

[1] Over de schrijfster:

Mijn naam is Eri Lieke van Alphen de Veer. Ik werk sinds een jaar of 12 in het basisonderwijs en ben opgeleid als Montessoridocent. Het basis idee van Sudburyonderwijs heeft veel gemeen met wat Maria Montessori beschreven heeft; hoe belangrijk vrijheid, interactie met verschillende leeftijden en intrinsieke motivatie zijn om tot ontplooiing te komen. Ik werk nu ruim twee jaar in het democratisch onderwijs. Naast mijn passie voor ontwikkeling (ook die van mijzelf) ben ik moeder van een dochter van 5 jaar. Op de Sudburyschool Harderwijk ben ik onder andere bezig met het schrijven van blogs, activiteiten vanuit het Spelgezelschap, het coördineren van het juridisch comité, yogales en het voeren van gesprekken.