fbpx

Een kind is een mens

Zelfs mijn broer vond mijn aanpak soms te soft. Hij maakte zich zorgen over mijn dochters eigenwijsheid. ‘Je moet toch laten zien dat jij de baas bent’. Ik zag dit anders. Zeker nu ik werk op Sudburyschool Harderwijk zie ik de waarde van haar behandelen als volwaardig mens.

Mijn broer had mijn dochter laatst te logeren. Hij vond haar heerlijk om erbij te hebben, ‘heel gezellig’ en ‘ze ruimt haar eigen bordje op!’. Dat vond ik leuk om te horen. Iets wat ze gewoon is gaan vinden omdat ze weet dat je verantwoordelijk bent voor het algemeen welzijn van de schoolgemeenschap en dat je daarmee daden doet die bijdragen aan een ordelijke en respectvolle omgeving.

Op de vraag of je geen verwende kinderen krijgt als je geen grenzen stelt, zegt psychotherapeut Philippa Perry:

‘Als we naar onze kinderen luisteren en willen samenwerken in plaats van onze wil opleggen, is dat dan te soft? Ik denk van niet. Het is niet zo dat je geen verwachtingen hebt van je kind. Er is een middenweg, die duurt langer en je moet met elkaar onderhandelen, maar als je wederzijds respect hebt, bespaart dat later veel tijd en gedoe. Kinderen luisteren naar jou, niet omdat je het eist door te straffen en te belonen, maar omdat ze je respecteren.’

Later in hetzelfde interview zegt ze over hoe volwassenen een onnodige opvoedstrijd creëren:

‘Het gaat niet om winnen. Jij en je kind staan aan dezelfde kant: jullie willen het allebei graag leuk hebben.’

Ouders trainen hun kinderen te veel om wenselijk gedrag te vertonen, vindt psychotherapeut Philippa Perry. In haar bestseller Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen staan daarom geen opvoed trucs, wel vertelt ze hoe je als ouder een goede band met je kinderen opbouwt, aldus een recensie in de volkskrant.

We horen het vaker vooral van de ouders van kinderen die hier later op school zijn gekomen. Ze hebben het vaak al na een paar weken, ook thuis (weer) veel prettiger met elkaar. Er wordt (weer) gelachen aan de eettafel en gesproken over wat iedereen bezighoudt. Ook ouders gaan door een proces wanneer je je kind als volwaardig mens gaat zien. Ze zien bijvoorbeeld dat een ‘gelukkig kind’ niet een kind is wat alleen maar blij is, maar eentje bij wie alle gevoelens welkom zijn. Ze gaan zien dat fouten gemaakt mogen worden. Perry schrijft:

‘Maak alsjeblieft veel vergissingen en laat zien dat het niet uitmaakt. Niet de vergissingen zijn doorslaggevend, maar de manier waarop we ze herstellen’.

Ze gaan zien dat kinderen hun eigen problemen vaak prima oplossen. Dat vertrouwen in de ontwikkeling van hun kind essentieel is. Dat is precies hoe wij kinderen en jonge mensen zien en benaderen op Sudburyschool Harderwijk.

Zaterdag 30 november hebben we een open middag. Welkom om kennis te komen maken. Ik nodig mijn broer ook uit.

YOU MIGHT ALSO LIKE